Wpływ zalewania czynnikiem stymulującym tworzenie kolonii granulocytów na wynik chemioterapii z powodu ostrej białaczki szpikowej ad 5

U 19 pacjentów odroczono leczenie G-CSF (okres mediany, jeden dzień) z powodu leukocytozy lub odchyleń od protokołu. Reakcja i działania niepożądane
Tabela 2. Tabela 2. Wpływ czynnika stymulującego tworzenie kolonii granulocytów (G-CSF) na wyniki ostrej białaczki szpikowej (AML) po czterech latach. Tabela 3. Tabela 3. Częstość występowania działań niepożądanych 3. lub 4. stopnia i odzyskiwania krwiotwórczej po cyklach indukcji-terapii i 2. Tabela 4. Tabela 4. Wskaźniki umieralności związane z chemioterapią indukcyjną z czynnikiem stymulującym tworzenie kolonii granulocytów (G-CSF) i bez G-CSF. Stawki całkowitej remisji wynosiły 83 procent w grupie, która nie otrzymywała G-CSF, a 79 procent w grupie, która otrzymała G-CSF (P = 0,24) (Tabela 2). W obu grupach, 73 procent całkowitych remisji wystąpiło po cyklu 1. Stawki całkowitej remisji w obu grupach nie różniły się istotnie w zależności od wieku lub grupy ryzyka. Częstotliwość różnych działań niepożądanych stopnia 3 (ciężki) lub stopnia 4 (bardzo ciężki) (zgodnie z kryteriami Światowej Organizacji Zdrowia) po cyklach i 2 oraz czas do powrotu do krwioobiegu po cyklach i 2 były podobne w obu grupach (tabela 3). Zgonów było więcej w ciągu 50 dni po cyklach i 2 wśród pacjentów, którzy otrzymali G-CSF niż wśród pacjentów, którzy nie otrzymali G-CSF (Tabela 4).
Nawrót i przeżycie
Rycina 2. Ryc. 2. Skumulowana częstość całkowitego przeżycia (panel A) i przeżycie bez choroby (panel B), zgodnie z przypisanym leczeniem. Wartości P obliczono za pomocą testu log-rank. G-CSF oznacza czynnik stymulujący kolonię granulocytów.
Wśród pacjentów, którzy mieli całkowitą remisję, współczynnik przeżycia wolnego od choroby po czterech latach był wyższy w grupie G-CSF niż w grupie, która nie otrzymała G-CSF (42 procent vs. 33 procent, względne ryzyko nawrotu lub śmierci 0,77; przedział ufności 95%, 0,62 do 0,96; P = 0,02) (tabela 2 i wykres 2). Różnica ta była związana z mniejszym odsetkiem nawrotów w grupie G-CSF (46 procent vs. 54 procent, względne ryzyko, 0,77, 95 procent przedziału ufności, 0,61 do 0,99, P = 0,04) (tabela 2). W ciągu czterech lat nie było statystycznie istotnych różnic między obiema grupami pod względem odsetka przeżywalności całkowitej i bezobjawowej (Tabela 2 i Wykres 2). Nieskorygowana analiza regresji Coxa i analiza skorygowana o wiek, kategorię ryzyka i obecność lub brak kolejnego przeszczepienia komórek macierzystych podczas pierwszej pełnej remisji (zależne od czasu) dały podobne oszacowania dla wskaźników ryzyka związanych z wynikami leczenia i wartościami P (dane nie pokazane).
Wynik wśród odrębnych podgrup prognostycznych
Rycina 3. Ryc. 3. Skumulowane wskaźniki całkowitego przeżycia (panele A i C) i przeżycie wolne od choroby (panele B i D) wśród pacjentów z ostrą białaczką szpikową (AML) ze standardowym ryzykiem i AML o niekorzystnym ryzyku. Wartości P obliczono za pomocą testu log-rank. G-CSF oznacza czynnik stymulujący wzrost kolonii granulocytów.
Wśród pacjentów z AML o standardowym ryzyku (72 procent wszystkich pacjentów) leczenie G-CSF zmniejszyło prawdopodobieństwo nawrotu i polepszyło całkowite, wolne od zdarzeń i przeżycie wolne od choroby (Figura 3A i Figura 3B i Tabela 2)
[patrz też: gabinet rehabilitacji warszawa, wykaz darmowych leków dla seniorów, zmiany barwnikowe skóry ]
[patrz też: dentysta na nfz wrocław, czy można biegać codziennie, nfz wroclaw skierowania sanatoryjne ]