Systemowa mastocytoza

44-letnia kobieta miała roczną historię bólu szyi i pleców. Ból karku i pleców pogorszył się w ciągu ostatnich dwóch miesięcy i wiązał się z nowymi objawami nocnych potów, wodnistej biegunki i epizodów zaczerwienienia. Rezonans magnetyczny (MRI) kręgosłupa ujawnił nieprawidłowy sygnał w kręgach C6 i T11, odkrycia sugerujące możliwość wystąpienia choroby przenikającej lub z przerzutami (panel A, strzałki). Biopsja nieprawidłowości kręgosłupa C6 ujawniła okołonaczyniowe wrzecionowate komórki, które silnie zabarwiły tryptazę, co sugeruje diagnozę ogólnoustrojowej choroby mastocytów. Wartości tryptazy w surowicy (30,7 ng na mililitr) i moczowej prostaglandyny F2. (2885 ng na 24 godziny) stanowiły odpowiednio dwie i trzy razy górną granicę prawidłowego zakresu. Badanie aspiratu szpiku kostnego i próbki z biopsji ujawniło paratynatyczne wrzecionowate komórki tuczne, które silnie zabarwiły tryptazę (panel B, strzałki). Rozpoznano ogólnoustrojową chorobę mastocytarną z 5 do 10 procentowym zajęciem szpiku kostnego. Pacjent był leczony interferonem alfa (3,5 miliona jednostek podskórnie trzy razy w tygodniu), wysokodawkowa feksofenadyna, ranitydyna i monteleukast. Podczas wizyty kontrolnej cztery miesiące później, skanowanie kości całego ciała wykazało zwiększony wychwyt w obrębie trzonów kręgu C6 i T11, co było zgodne ze znaną chorobą pacjenta (panel C, strzałki). Jednak odnotowała znaczną poprawę w bólu szyi i pleców. 44-letnia kobieta miała roczną historię bólu szyi i pleców. Ból karku i pleców pogorszył się w ciągu ostatnich dwóch miesięcy i wiązał się z nowymi objawami nocnych potów, wodnistej biegunki i epizodów zaczerwienienia. Rezonans magnetyczny (MRI) kręgosłupa ujawnił nieprawidłowy sygnał w kręgach C6 i T11, odkrycia sugerujące możliwość wystąpienia choroby przenikającej lub z przerzutami (panel A, strzałki). Biopsja nieprawidłowości kręgosłupa C6 ujawniła okołonaczyniowe wrzecionowate komórki, które silnie zabarwiły tryptazę, co sugeruje diagnozę ogólnoustrojowej choroby mastocytów. Wartości tryptazy w surowicy (30,7 ng na mililitr) i moczowej prostaglandyny F2. (2885 ng na 24 godziny) stanowiły odpowiednio dwie i trzy razy górną granicę prawidłowego zakresu. Badanie aspiratu szpiku kostnego i próbki z biopsji ujawniło paratynatyczne wrzecionowate komórki tuczne, które silnie zabarwiły tryptazę (panel B, strzałki). Rozpoznano ogólnoustrojową chorobę mastocytarną z 5 do 10 procentowym zajęciem szpiku kostnego. Pacjent był leczony interferonem alfa (3,5 miliona jednostek podskórnie trzy razy w tygodniu), wysokodawkowa feksofenadyna, ranitydyna i monteleukast. Podczas wizyty kontrolnej cztery miesiące później, skanowanie kości całego ciała wykazało zwiększony wychwyt w obrębie trzonów kręgu C6 i T11, co było zgodne ze znaną chorobą pacjenta (panel C, strzałki). Jednak odnotowała znaczną poprawę w bólu szyi i pleców.

[podobne: zmiany barwnikowe skóry, laboratorium mykologiczne, minerały z morza martwego ]
[patrz też: lek bez recepty na zatoki, metronidazol bez recepty, olx amstaff ]