Rozszerzone działania następcze u osób długotrwale przeżywających ostrą białaczkę limfoblastyczną u dzieci

Dzieci, które przeżyły ostrą białaczkę limfoblastyczną są zagrożone powikłaniami związanymi z białaczką lub leczeniem, które mogą niekorzystnie wpływać na przeżycie i status społeczno-ekonomiczny. Ustaliliśmy długoterminowe przeżycie i stawki ubezpieczenia zdrowotnego, małżeństwa i zatrudnienia wśród pacjentów, którzy osiągnęli co najmniej 10 lat bezawaryjnego przeżycia. Metody
Łącznie 856 kwalifikujących się pacjentów było leczonych w latach 1962-1992 w 13 kolejnych badaniach klinicznych. Wskaźniki przeżycia, skumulowane ryzyko drugiego nowotworu i wybrane wskaźniki statusu socjoekonomicznego analizowano dla całej grupy oraz dla pacjentów, którzy otrzymali lub nie otrzymali radioterapii czaszkowo-czaszkowo-rdzeniowej podczas początkowego leczenia.
Wyniki
Pięćdziesięciu sześciu pacjentów miało poważne zdarzenia niepożądane, w tym 8 zgonów podczas remisji, 4 nawroty i 44 drugie nowotwory (41 z nich związanych z promieniowaniem); większość drugich nowotworów była łagodna lub miała niewielki potencjał złośliwości. Ryzyko wystąpienia drugiego nowotworu było istotnie wyższe u 597 pacjentów, którzy otrzymali radioterapię (grupa napromieniowana) niż u 259 pacjentów, którzy nie otrzymali radioterapii (grupa nieleczona) (P = 0,04, szacowane ryzyko skumulowane [. SE] w 20. lat, 20,9 . 3,9 procent vs. 0,95 . 0,9 procent). Wskaźnik zgonów w grupie napromieniowanej nieznacznie przekroczył oczekiwaną wartość w ogólnej populacji USA (standaryzowany współczynnik śmiertelności, 1,90, przedział ufności 95%, 1,12 do 3,00), podczas gdy dla grupy nienapromieniowanej nie różnił się od normy populacji (standaryzowana śmiertelność współczynnik 1,75; przedział ufności 95%, 0,34 do 5,00). Stawki ubezpieczenia zdrowotnego, małżeństwa i zatrudnienia w grupie nienapromieniowanej były zbliżone do średnich krajowych dostosowanych do wieku i płci. Mimo że stawki ubezpieczeń zdrowotnych są podobne do tych w ogólnej populacji, mężczyźni i kobiety w napromieniowanej grupie mieli wyższe niż przeciętne wskaźniki bezrobocia (15,1 procent w porównaniu z 5,4 procentami i 35,4 procent w porównaniu z 5,2 procentami), a kobiety w napromieniowana grupa miała mniejsze szanse na małżeństwo (35,2% wobec 48,8%).
Wnioski
Dzieci z ostrą białaczką limfoblastyczną, które nie otrzymały radioterapii i które osiągnęły 10 lub więcej lat wolnego od przeżycia przeżycia, mogą oczekiwać normalnego długoterminowego przeżycia. Napromienianie jest związane z rozwojem drugich nowotworów, niewielkim nadmiarem umieralności i zwiększoną stopą bezrobocia.
Wprowadzenie
Ostra białaczka limfoblastyczna, najczęstszy nowotwór wieku dziecięcego, bardzo reaguje na chemioterapię. Wśród pacjentów otrzymujących współczesną terapię ogólny wskaźnik przeżycia pięcioletniego wynosi od 80 do 86 procent1,2, a pięcioletni współczynnik przeżycia bez zdarzeń wynosi 78 do 83 procent. 3-5. Każdego roku w Stanach Zjednoczonych około 2000 pacjentów pięcioletnie dzieci z ostrą białaczką limfoblastyczną w wieku dziecięcym.6 Chociaż większość z tych pacjentów prawdopodobnie zostanie wyleczona, znaczna część umrze z powodu nawrotu białaczki, drugiego nowotworu lub innych powikłań związanych z leczeniem w ciągu następnych pięciu lat obserwacji. w górę.7,8 Dlatego osoby, które przeżyły ostrą białaczkę limfoblastyczną w dzieciństwie, nadal są postrzegane przez wielu jako osoby o nadmiernym ryzyku wystąpienia raka lub innej katastrofy
[patrz też: lek bez recepty na zatoki, nfz wroclaw skierowania sanatoryjne, nfz wielkopolska sanatoria lista oczekujących ]
[patrz też: lekomania leczenie, zmiany barwnikowe skóry, dyżury aptek stargard ]