Rodziny jako sprzymierzeńcy w leczeniu osób chorych psychicznie: nowe wskazówki dla specjalistów w zakresie zdrowia psychicznego

Osoby z przewlekłymi chorobami psychicznymi, takie jak osoby z upośledzeniem umysłowym lub chorobami demencji, muszą polegać na swoich rodzinach w celu ochrony, wsparcia i rzecznictwa. Rodziny konfrontują się z niekompletnym i źle skoordynowanym systemem opieki długoterminowej, w związku z czym są zmuszone zarządzać opieką, a nawet opiekować się nią, a także ponosić ból z powodu cierpienia osoby bliskiej. Ale rodziny pacjentów z przewlekłymi ciężkimi chorobami psychicznymi, takimi jak schizofrenia, ponoszą dodatkowe obciążenia: choroba ich dziecka lub rodzeństwo niesie ze sobą piętno, a oni często są obwiniani za spowodowanie tego. Ta książka ma na celu edukację specjalistów zajmujących się zdrowiem psychicznym w kwestiach związanych z opiekunami rodzin oraz zachęcanie profesjonalistów do pozyskiwania członków rodziny jako sojuszników w leczeniu.
Jest tu dziewięć rozdziałów, po których następuje komentarz. Większość z nich została napisana przez specjalistów od zdrowia psychicznego, którzy cierpią na choroby psychiczne członków rodziny, i chociaż rozdziały są odpowiednio odniesione, mają tendencję do posiadania bardzo osobistego tonu. Komentarze natomiast są bardziej krytyczne i akademickie. Łącznie dają one czytelnikowi doskonałe wyczucie przekonań szeroko rozpowszechnionych przez członków rodziny oraz ich empiryczne i intelektualne podstawy. Na przykład zaobserwowano, że wysoki poziom wyrażonej emocji w rodzinie opiekuńczej wiąże się z większą szansą na nawrót schizofrenii. Hipoteza, że wysoki poziom wyrażonych emocji powoduje nawrót, może prowadzić do subtelnego obwiniania rodziny. Alternatywną hipotezą, preferowaną przez wielu opiekunów, jest to, że rodzinna emocjonalność i krytyka wynikają z bardziej prowokacyjnego i trudnego zachowania pacjenta.
Pierwsza część książki obejmuje historię, obecny status i przyszłe perspektywy relacji rodzina-dostawca i sugeruje tematy badawcze, które kładą nacisk na opiekę nad rodziną, a nie jej przyczynową rolę w chronicznej chorobie psychicznej. Druga część składa się z czterech nakładających się rozdziałów poświęconych treści i procesowi kształcenia specjalistów zajmujących się zdrowiem psychicznym w sprawach rodzinnych. Duży nacisk kładzie się na możliwość, że profesjonaliści mogą skrzywdzić rodziny lub relacje rodzinne poprzez nieporadne lub nieokreślone interwencje oraz prawo rodziny do odmowy podjęcia interwencji terapeutycznych. Materiał w tej części jest zarówno idealistyczny, jak i nieco zbędny. Niemniej jednak bardzo skutecznie zwraca uwagę na znaczenie ujawniania trosk rodzin, respektując ich autonomię, współodczuwanie ich ciężarów i unikanie ukrytej winy i protekcjonalności.
Pedagodzy zdrowia psychicznego uznają tę książkę za przydatną do nauczania i opracowywania programów nauczania, a stażyści mogą uznać ją za cenne antidotum na podręczniki podkreślające patogenną rolę rodziny. Mimo że brak w nim wystarczającej szczegółowości praktycznej, aby stanowić praktyczne odniesienie dla poszczególnych lekarzy, zasługuje na miejsce w bibliotekach departamentów oraz w bibliotekach agencji zajmujących się pacjentami z przewlekłymi chorobami psychicznymi. Lekarze, którzy cierpią na choroby psychiczne członków rodziny lub napotykają osoby przewlekle chore psychicznie, mogą również docenić perspektywę oferowaną przez tę książkę.
Barry S. Fogel, MD
Szpital Rhode Island, Providence, RI 02903

[więcej w: czy można biegać codziennie, lekarz do spraw męskich, zmiany barwnikowe skóry ]