przychodnie rejonowe kielce

Sugeruje się, że wybrane substancje pochodzące z płytek krwi, takie jak serotonina (5-hydroksytryptamina) i tromboksan A2, mogą odgrywać istotną rolę w patofizjologii niektórych zespołów ostrej choroby wieńcowej.1, 2 W szczególności zwiększono stężenia serotoniny. znajduje się w próbkach krwi pobranych z zatoki wieńcowej pacjentów ze złożonymi uszkodzeniami naczyń wieńcowych.3 Podobnie, osocze z zatoki wieńcowej pacjentów z ciężką chorobą wieńcową zawiera czynnik humoralny zdolny do zwężenia tętnic wieńcowych u psów in vitro.4 To zwężenie zapobiegania przez antagonistów receptora serotoniny W eksperymentalnym modelu zwężenia tętnicy wieńcowej i uszkodzenia śródbłonka, które ma naśladować sytuację kliniczną niestabilnej dławicy piersiowej, serotonina i tromboksan A2 wydzielane przez aktywowane płytki krwi odgrywają główną rolę w inicjowaniu lub podtrzymywaniu cyklicznego zmniejszania przepływu krwi wieńcowej z powodu nawrotów agregacja płytek i zwężanie naczyń.5 6 7 8 9 10 11 Ponadto, w tym samym modelu zwierzęcym, serotonina wydzielana przez aktywowane płytki krwi zwęża duże tętnicze tętnice wieńcowe, w których śródbłonek został wcześniej uszkodzony11. To skurczowe zwężenie naczyń wieńcowych jest hamowane przez antagonistów Receptory 5-hydroksytryptaminy 2 (5-HT2) lub tromboksan A2, ale nie przez nitroglicerynę i diltiazem.12 W związku z tym, serotonina, poza swoimi proagregacyjnymi skutkami, może znacząco zmieniać ton wieńcowy i prawdopodobnie przyczyniać się do rozwoju niedokrwienia mięśnia sercowego.
W kilku poprzednich badaniach badano wazoaktywne działanie serotoniny na tętnicze tętnice wieńcowe u nienaruszonych zwierząt. Brum i wsp.13,3 oraz Lamping i in. 14 podali, że u psów znieczulonych serotonina powodowała zależne od dawki zwężenie tętnic wieńcowych z uszkodzonym śródbłonkiem. Jednak Chu i Cobb15 wykazali, że u przytomnych psów bez uszkodzenia śródbłonka serotonina spowodowała dwufazową odpowiedź zależną od dawki, charakteryzującą się początkowym wzrostem średnicy tętnicy wieńcowej, a następnie opóźnionym skurczem naczyń. Ponadto badania in vitro wykazały, że serotonina wywiera działanie rozszerzające naczynia krwionośne na izolowane segmenty wieńcowe z nienaruszonym śródbłonkiem, ale wywołuje zwężenie naczyń, jeśli śródbłonek został uszkodzony lub usunięty.16, 17
Celem niniejszego badania było określenie wpływu serotoniny na wymiary naczyń wieńcowych i przepływ krwi u pacjentów z angiograficznie prawidłowymi tętnicami wieńcowymi i pacjentami z miażdżycową chorobą wieńcową. Ponadto, aby rozwiązać potencjalne mechanizmy indukowanych przez serotoninę działań naczynioaktywnych, pomiary wymiarów wieńcowych i przepływu powtórzono po podaniu antagonisty receptora 5-HT2.
Wybór pacjenta
Do badania zakwalifikowano 14 pacjentów skierowanych do naszej placówki na cewnikowanie serca i angiografię wieńcową, wybierając je zgodnie z kryteriami opisanymi poniżej. Pacjentów tych podzielono na dwie grupy na podstawie obecności lub braku miażdżycy tętnic wieńcowych, co udokumentowano za pomocą diagnostycznego angiogramu.
Jedna grupa składała się z pacjentów z angiograficznie prawidłowymi tętnicami wieńcowymi. Aby zmniejszyć możliwość włączenia pacjentów z nieprawidłowym naczyniem wieńcowym, wybraliśmy tylko pacjentów skierowanych do laboratorium cewnikowania w celu oceny zwężenia zastawki dwudzielnej bez towarzyszących objawów klinicznych choroby wieńcowej
[podobne: olx amstaff, czy można biegać codziennie, amol zastosowanie ]