Przenoszenie przewlekłej białaczki szpikowej przez przeszczepienie komórek macierzystych krwi obwodowej

Chociaż wtórne nowotwory stanowią ugruntowaną długotrwałą komplikację w przeszczepianiu krwiotwórczych komórek macierzystych, przeniesienie nowotworów hematologicznych za pośrednictwem szpiku lub przeszczepu narządu litego jest wyjątkowe.2 Ponadto, zgodnie z naszą wiedzą, nie zgłoszono go po wystąpieniu objawów obwodowych. transplantacja komórek macierzystych krwi.
Tabela 1. Tabela 1. Wartości hematologiczne dawcy przed i po dawce komórek macierzystych krwi obwodowej. Dziewięcioletnie dziecko z Afryki otrzymało diagnozę choroby sierpowatokomórkowej (hemoglobiny SC) w 1991 roku. W latach 1991-2001, pomimo leczenia hydroksymocznikiem, miał wiele kryzysów naczyniowo-okluzyjnych. Został skierowany do nas w wieku 19 lat w celu przeszczepienia komórek macierzystych krwi obwodowej od brata identycznego pod względem HLA, który był heterozygotem pod względem niedokrwistości sierpowatokrwinkowej. 3.4 Przed mobilizacją komórek macierzystych krwi obwodowej za pomocą sześciodniowego Badanie stymulatora kolonii granulocytów w dawce 10 .g na kilogram masy ciała, badanie fizyczne dawcy i badania hematologiczne nie były godne uwagi, z wyjątkiem niewielkiej inwersji stosunku neutrofili: limfocytów, jak to często obserwuje się u osób afrykańskich (tabela 1).
Po kondycjonowaniu doustnym busulfanem (16 mg na kilogram), dożylnym cyklofosfamidem (200 mg na kilogram) i globuliną antyitocytarną (90 mg na kilogram), pacjent otrzymał przeszczepiony CD34 materiał z komórek macierzystych krwi obwodowej zawierający 4 x 106 CD34 + komórki na kilogram i 0,01 × 106 komórek CD3 + na kilogram. Profilaktykę choroby przeszczep przeciwko gospodarzowi przeprowadzono z użyciem samej cyklosporyny. Bezpośredni przebieg po przeszczepie był komplikowany przez związane z cyklosporyną zapalenie trzustki, które ustąpiło po wycofaniu cyklosporyny w dniu 21, a pacjent został wypisany w dniu 35. Nie rozwinęła się ani ostra, ani przewlekła choroba przeszczepu przeciwko gospodarzowi.
Wyniki oceny szpiku kostnego w dniu 100 były prawidłowe, z ponad 95 procentowym chimeryzmem, ale kariotyp wykazał chromosom Philadelphia w 9 z 31 metafaz. Analiza hybrydyzacji fluorescencyjnej in situ potwierdziła przegrupowanie BCR-ABL w 14 procentach komórek szpiku kostnego. Ocena szpiku kostnego u dawcy wykazała przewlekłą białaczkę szpikową w fazie przewlekłej z chromosomem Philadelphia w 95 procentach komórek. Odbiorca był leczony STI571, a całkowita remisja cytogenetyczna i molekularna została osiągnięta odpowiednio trzy i sześć miesięcy później. Teraz, ponad rok po transplantacji, pacjent ma się dobrze, bez żadnych oznak przewlekłej choroby przeszczep przeciwko gospodarzowi, i jest heterozygotą wobec choroby sierpowatokrwinkowej (status dawcy). Dawca początkowo otrzymywał interferon alfa, ale nie tolerował go, a następnie otrzymał STI571; uzyskano całkowitą odpowiedź cytogenetyczną, ale nie uzyskano jeszcze pełnej odpowiedzi molekularnej.
Przekazywanie ostrej białaczki szpikowej, a także chłoniaka T-komórkowego za pośrednictwem przeszczepu szpiku kostnego, było wcześniej zgłaszane.2.5 Jednak ten przypadek pokazuje, że przewlekła białaczka szpikowa może również być przenoszona przez przeszczepienie komórek macierzystych krwi obwodowej od dawcy bez znak przewlekłej białaczki szpikowej w krwi obwodowej. Rodzi to kwestię rutynowego badania szpiku kostnego i kariotypu u dawców komórek macierzystych krwi obwodowej.4 Jednak dramatyczne są przypadki, które byłyby kosztowne i nieskuteczne, a także niewygodne dla dawcy, aby systematycznie przeprowadzać te badania we wszystkich przypadkach. dawcy.
Dr n. Med. Frederic Baron
Marie-Françoise Dresse, MD
Yves Beguin, MD, Ph.D.
Uniwersytet w Li.ge, 4000 Li.ge, Belgia