Neoadiuwantowa chemioterapia plus cystektomia w porównaniu z cystektomią Sam w zaawansowanym miejscowo raku pęcherza ad 5

Po pięciu latach, 57 procent pacjentów w grupie leczenia skojarzonego było żywe, w porównaniu z 43 procentami pacjentów z grupy cystektomii (P = 0,06 w wyniku stratyfikacji logarytmicznej). Tabela 4. Tabela 4. Uwarunkowana i nietraktowana analiza przeżycia. Tabela 4 pokazuje wyniki testów log-rank i mediana oszacowań przeżycia. Rak pęcherza moczowego w stadium T2 stwierdzono u 35 procent pacjentów w wieku poniżej 65 lat (61 z 172) i 45 procent pacjentów w wieku 65 lat i starszych (61 z 135). Model stratyfikacji proporcjonalnych zagrożeń wykazał, że pacjenci z grupy cystektomii mieli o 33 procent większe ryzyko zgonu niż pacjenci z grupy leczenia skojarzonego (współczynnik ryzyka 1,33, przedział ufności 95 procent, 1,00 do 1,76). Wykluczenie 17 pacjentów bez potwierdzonych oznak inwazji mięśni przy wejściu dawało prawie identyczny współczynnik ryzyka (1,32). Większość pacjentów w tym 14-letnim badaniu wzięło udział w pierwszych latach. W wyniku tego krzywe przeżywalności są stabilne do sześciu lat, a stan zdrowia znany w tym czasie dla 92 procent pacjentów.
Ryc. 2. Ryc. 2. Przeżycie według grupy leczenia i czy pacjenci byli patologicznie wolni od nowotworu (pT0) lub mieli resztkową chorobę (RD) w czasie cystektomii. M-VAC oznacza metotreksat, winblastynę, doksorubicynę i cisplatynę, a NR nie został osiągnięty.
Drugim celem naszych badań było oszacowanie wpływu neoadiuwantowego M-VAC na stadium nowotworu. Spośród 126 pacjentów w grupie M-VAC, którzy przeszli cystektomię, 48 (38 procent) próbek chirurgicznych było patologicznie wolnych od raka (pT0) w czasie operacji. Grupa ta obejmowała 26 (50 procent) pacjentów, u których początkowo wystąpiła stadium choroby T2 i 22 (30 procent) pacjentów, u których początkowo wystąpiła stadium choroby T3 lub T4a. Dla porównania, 15 procent z 121 pacjentów w grupie z cystektomią było patologicznie wolnych od raka przy cystektomii (P <0,001). Po pięciu latach 85 procent pacjentów z próbką chirurgiczną pT0 przeżyło (ryc. 2).
Rycina 3. Ryc. 3. Przeżycie według grupy leczenia i czy pacjenci mieli powierzchowne zajęcie mięśni (stadium choroby T2) lub bardziej zaawansowaną chorobę (etap T3 lub T4a). M-VAC oznacza metotreksat, winblastynę, doksorubicynę i cisplatynę.
W analizach eksploracyjnych ocenialiśmy wpływ M-VAC na przeżycie specyficzne dla danej choroby. W grupie z cystektomią zanotowano 77 zgonów z powodu raka pęcherza i 54 zgony w grupie leczenia skojarzonego, dla współczynnika ryzyka specyficznego dla choroby 1,66 (przedział ufności 95%, 1,22 do 2,45, P = 0,002). Badaliśmy również potencjalne interakcje między grupą leczoną a czynnikami stratyfikacji – stadium nowotworu (T2 vs. T3 lub T4a) i wiek (młodsze niż 65 lat w porównaniu z 65 lat lub starszymi), w odniesieniu do całkowitego przeżycia. Ani stopień zaawansowania nowotworu (P = 0,45), ani wiek (P = 0,74) nie miały istotnego wpływu na leczenie. Figura 3 pokazuje szacunkowe przeżycie Kaplana-Meiera dla każdej grupy stadium nowotworu według leczenia.
Dyskusja
Ryzyko wznowy po radykalnej cystektomii w klinicznie zlokalizowanym raku pęcherza moczowego jest wysokie i zależy od stadium.13 Badanie wzorca nawrotów w odległych miejscach wskazuje, że główną przyczyną są okultystyczne mikroprzerzuty obecne w czasie cystektomii
[hasła pokrewne: dyżury aptek stargard, dentysta na nfz wrocław, lekomania leczenie ]
[przypisy: pharmatech, olx zd wola, podwiązanie nasieniowodów ]