Hospitalizacje psychiatryczne wśród osób, które przeżyły raka w dzieciństwie lub w okresie dojrzewania ad 5

Wartości są wyświetlane w skali logarytmicznej. W tej analizie wyłączono hospitalizacje psychiatryczne w ciągu pierwszych trzech lat po rozpoznaniu raka. Na liście może znajdować się więcej niż jedna hospitalizacja na pacjenta, ale zliczono tylko pierwsze przyjęcie w ogólnej grupie rozpoznań. Jak pokazuje wykres 1, zastosowanie radioterapii w mózgu w leczeniu guzów mózgu u dzieci nie zwiększyło istotnie ryzyka schizofrenii i powiązanych zaburzeń psychicznych. SHR dla schizofrenii i zaburzeń pokrewnych wśród 385 osób, które przeżyły nowotwór mózgu, którym podano radioterapię, wynosiło 3,8 (przedział ufności 95%, 1,4 do 8,2), a wśród 588 osób, które nie otrzymały radioterapii, było 1,7 (przedział ufności 95%, 0,6 do 4,0) (P = 0,15). SHR dla psychoz somatycznych, przyczyn mózgowych i zaburzeń psychicznych w chorobach somatycznych wynosił 6,8 wśród pacjentów, którzy otrzymywali radioterapię do mózgu (95% przedział ufności, 3,1 do 12,8) i 6,0 (przedział ufności 95%, 3,3 do 9,8) wśród osób, które nie otrzymała radioterapii (p = 0,46). SHR w przypadku innych chorób psychicznych wśród pacjentów leczonych radioterapią wynosił 1,6 (95% przedział ufności, 1,0 do 2,4), i wynosił 1,2 (przedział ufności 95%, 0,8 do 1,7) dla pacjentów, którzy nie byli leczeni radioterapią (P = 0,18). Wśród osób, które przeżyły guza mózgu, nie było wyraźnej tendencji do ryzyka hospitalizacji w przypadku jakiejkolwiek grupy diagnoz psychiatrycznych w zależności od czasu od otrzymania diagnozy raka lub wieku w leczeniu raka (dane nie przedstawione).
Udało nam się odzyskać dokumentację medyczną 7 z 11 osób, które przeżyły guzy mózgu, u których później rozwinęła się schizofrenia. Jedna pacjentka została najwyraźniej błędnie zaklasyfikowana w Rejestrze Nowotworów, ponieważ nie otrzymała radioterapii, chociaż według dokumentacji medycznej otrzymała to leczenie. Osoby, które przeżyły radioterapię otrzymały w mózgu dawki całkowite od 42 do 71 Gy. Trzech z siedmiu osób, które chorowały na schizofrenię, zostało zgłoszonych w dokumentacji medycznej jako posiadające rodzinne predyspozycje do psychozy.
Ponieważ profilaktyczne napromienianie czaszki jest czasem uwzględniane w leczeniu ostrej białaczki limfatycznej, przeprowadziliśmy podobną analizę dla schizofrenii i pokrewnych zaburzeń wśród osób, które przeżyły leczenie ostrej białaczki limfatycznej po stratyfikacji według informacji o radioterapii w Duńskim Rejestrze Nowotworowym. Tylko 2 z 586 pacjentów, którzy przeżyli białaczkę, było później hospitalizowanych z powodu schizofrenii, a żaden z badanych nie był wśród 153 osób, które przeżyły profilaktyczne napromieniowanie.
Dyskusja
Wśród długoterminowych osób, które przeżyły raka w dzieciństwie lub w wieku dojrzewania, zaobserwowaliśmy znaczny wzrost ogólnego ryzyka przyjęcia do szpitala psychiatrycznego lub oddziału psychiatrycznego w szpitalu ogólnym, w porównaniu do ryzyka w ogólnej populacji Danii. Nadmierne ryzyko było jednak ograniczone do osób, u których zdiagnozowano guzy mózgu, co wskazuje raczej na biologiczną niż psychospołeczną podatność. Odkrycie to znalazło odzwierciedlenie w odsetku hospitalizacji psychiatrycznej z powodu zaburzeń, które występowały częściej u badanych niż w populacji ogólnej – w szczególności zaburzeń psychicznych somatycznych, mózgowych u pacjentów z chorobą somatyczną
[patrz też: parasine plus, neurolog od kręgosłupa, nfz wroclaw skierowania sanatoryjne ]
[przypisy: sanatorium kolejka oczekujących który numer, sytuacja kryzysowa definicja, parasine plus ]