Endometrium ad 6

Spośród sześciu epizodów nawracającej żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej u pacjentów leczonych konwencjonalną intensywnością, trzy wystąpiły po odstawieniu leczenia warfaryną (w jednym przypadku z powodu krwawienia), a trzy wystąpiły podczas leczenia warfaryną; w momencie rozpoznania nawrotu INR wynosił 1,7 u jednego pacjenta, 1,9 u innego pacjenta i nie był dostępny u trzeciego pacjenta. Tabela 4. Tabela 4. Stawki i wskaźniki ryzyka dla nawrotowej żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej w podgrupach. Częstość występowania nawrotowej żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej podczas podwójnie zaślepionej terapii warfaryną wynosiła 1,4 zdarzenia na 100 osobolat w grupie o małej intensywności terapii i 0,4 zdarzenia na 100 osobo-lat w grupie leczenia konwencjonalnej intensywności (współczynnik ryzyka 3,8; 95-procentowy przedział ufności, od 1,1 do 13,6). Historia więcej niż jednego epizodu żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej była jedyną zmienną w linii podstawowej, która mogła wchodzić w interakcje z efektem leczenia (P = 0,05), ale ponieważ taka interakcja była nieoczekiwana, mogła wystąpić przypadkowo (Tabela 4).
Wśród wszystkich pacjentów odsetek nawrotów żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej był wyższy wśród osób, które zostały zakwalifikowane w okresie od trzech do czterech miesięcy po ostatniej zakrzepicy niż u tych, którzy byli leczeni przez okres dłuższy niż cztery miesiące w momencie włączenia do badania (współczynnik ryzyka, 3,1; procentowy przedział ufności, 1,3 do 7,3) i zwiększony o liczbę czynników ryzyka krwawienia, które były obecne przy rejestracji (p = 0,03) (tabela 4). Częstość nawrotów żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej nie różniła się w zależności od tego, czy pacjenci mieli do czynienia z zakrzepicą żył głębokich czy zatorowością płucną (P = 0,51), czy mieli więcej niż jeden wcześniejszy epizod zakrzepicy żylnej (p = 0,94), czy mieli nieprawidłowe wyniki w ultrasonografia kompresyjna przy rekrutacji (P = 0,82), czy też miały czynnik V Leiden lub mutację G20210A genu protrombiny (P = 0,21) (Tabela 4).
Zgony
Było 16 zgonów w grupie o niskiej intensywności terapii i 8 zgonów w grupie terapii konwencjonalnej intensywności (współczynnik ryzyka, 2,1 [przedział ufności 95 procent, 0,9 do 4,8]) (Tabela 2). Przyczynami śmierci w grupie leczonej o niskiej intensywności były zatorowość płucna u jednego pacjenta, rak u siedmiu pacjentów i inne przyczyny u ośmiu pacjentów; przyczyną zgonu w grupie leczonej konwencjonalną intensywnością była zatorowość płucna u dwóch pacjentów, rak u jednego pacjenta i inne przyczyny u pięciu pacjentów.
Dyskusja
Wyniki tego badania pokazują, że konwencjonalna terapia warfaryną jest skuteczniejsza niż leczenie warfaryną o niskiej intensywności w zapobieganiu nawrotowej zakrzepicy u pacjentów, którzy mieli niesprowokowaną żylną żylną chorobę zakrzepowo-zatorową, zmniejszając ryzyko o około dwie trzecie. Schemat o niskiej intensywności nie zmniejszył częstotliwości krwawienia, która była niska przy leczeniu dowolnej intensywności. Ustalenia te były zgodne między różnymi podgrupami.
Nasze wyniki są zgodne z wynikami niedawno opublikowanego badania Zapobieganie nawrotowej żylnej chorobie zakrzepowo-zatorowej (PREVENT) , badaniu kontrolowanym placebo, które oceniało terapię warfaryną z docelowym INR wynoszącym od 1,5 do 2,0 w przypadku przedłużonego leczenia pacjentów, u których doszło do niesprowokowanej żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej. W grupie pacjentów leczonych warfaryną o małej intensywności w badaniu PREVENT częstość występowania poważnych krwawień wynosiła 0,9 na 100 osobolat, a wskaźnik nawrotowej żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej wynosił 2,6 na 100 osobolat – częstości podobne do tych w grupa o niskiej intensywności terapii (odpowiednio 1,1 i 1,9 zdarzeń na 100 osobolat)
[więcej w: lekarz do spraw męskich, przeglądarka skierowań, wykaz darmowych leków dla seniorów ]
[patrz też: lek na zakwaszenie organizmu, apteka internetowa najtańsza, amol zastosowanie ]