Choroba maniakalno-depresyjna

Jest to osobliwe zjawisko w psychiatrii, że istnieje wiele książek o obszarach specjalistycznych, ramach teoretycznych i metodach leczenia, ale książka taka jak ta, poświęcona całkowicie jednemu poważnemu zaburzeniu, jest dość rzadka. Rzeczywiście, ostatnia obszerna książka na temat choroby maniakalno-depresyjnej pojawiła się około 40 lat temu i od tego czasu nauczyliśmy się kilku rzeczy. Ta dokładna i czytelna książka autorstwa dwóch wysoko cenionych starszych klinicystów i badaczy w tej dziedzinie jest zatem najbardziej pożądanym dodatkiem do półki podręcznika lekarza. Autorzy rozpoczynają od wyjaśnienia spektrum tej choroby (prawdopodobnie grupy powiązanych zaburzeń, w tym choroby afektywnej dwubiegunowej, cyklotymii i nawracającego ciężkiego zaburzenia depresyjnego) w początkowej sekcji dotyczącej klinicznego opisu i diagnozy. Ta sekcja zawiera krytyczne aspekty diagnostyki różnicowej. Autorzy przypominają wszystkim lekarzom, że pomimo zachorowalności i śmiertelności w przebiegu zaburzeń maniakalno-depresyjnych jest to najcięższa poważna choroba psychiczna (mniej niż jedna trzecia przypadków jest leczona). Druga część, poświęcona badaniom klinicznym, ocenia przebieg i wynik choroby, epidemiologii, samobójstw, nadużywania substancji i chorób w dzieciństwie i okresie dojrzewania. Część trzecia, w badaniach psychologicznych, obejmuje zaburzenie myślenia, osobowość (zarówno w trakcie epizodów, jak i między nimi), ocenę i kreatywność. Rozdział poświęcony kreatywności jest szczególnym klejnotem, w zamyśleniu podkreślającym związek tego zaburzenia z przywództwem artystycznym, politycznym i religijnym. Zawiera cudowne cytaty (od słynnych i niesławnych) i winiet, a nawet porusza niektóre kwestie społeczne i etyczne związane z tym aspektem opieki.
Część czwarta obejmuje patofizjologię, w tym genetykę, modele biochemiczne, badania fizjologiczne, sen i rytmy biologiczne. Ostatnia sekcja, dotycząca leczenia, dobrze sprawdza leczenie ostrych epizodów, profilaktykę, rolę psychoterapii, kwestie zgodności, leczenie współistniejących substancji uzależniających i postępowanie w przypadku samobójstwa.
Nie jest to jedna z tych książek, które dają folklor lub mądrość kliniczną wydobywającą się z długich doświadczeń autorów. Jest solidnie oparty na danych, a liczba jego samych to 122 strony. Każdy rozdział integruje badania przeprowadzone w tym obszarze, aw całej książce są dziesiątki użytecznych tabel i diagramów, które podkreślają wyniki badań, dokonują przeglądu odpowiedniej neuroanatomii lub wyjaśniają kluczowe problemy fizjologiczne (np. Rytmy okołodobowe).
Podjąłem wiele prób pokonania tej książki, myśląc o krytycznych i niejasnych aspektach choroby maniakalno-depresyjnej, a następnie sprawdzając, czy zostały one uwzględnione. W każdym przypadku były one, i zazwyczaj z dokładnością i elegancją, które wznowiły mój szacunek dla głębokości i wiedzy autorów w tej dziedzinie. Trudno wyobrazić sobie klinicystę pracującego z pacjentami z chorobą (czym nie jest psychiatra.) Lub badaczem w jakiejkolwiek części pola zaburzeń nastroju, którzy nie powinni mieć dostępnej tej trasy.
Larry S. Goldman, MD
University of Chicago, Chicago, IL 60637

[podobne: olx zd wola, sanatorium kolejka oczekujących który numer, sytuacja kryzysowa definicja ]